woensdag 24 augustus 2011

De lengte van het ding

Vanwege een politieke actie besluiten we een installatie op te richten op het strand van Scheveningen. Een flink groot ding dat aandacht zal trekken, zodat we onze boodschap goed over het voetlicht kunnen brengen. In onze groep ben ik geen toonaangevend persoon, eerder een radertje dat meedraait. Een mooie positie om alles ook met distantie te bekijken. Tijdens de week die onze actie duurt ben ik dagelijks op het strand, help mee met opbouwen en breng onze boodschap over.

Mensen, materiaal, vergunning en wat al niet, het is allemaal goed geregeld. Ook, nee voorál aan aandacht van pers en politiek is veel energie besteed. Met resultaat, verslaggevers van landelijke kranten en televisie ploegen stromen af en aan. Directeuren van bekende maatschappelijke organisaties en een 2e kamerlid komen kijken wat wij hier doen.

Een vraag die iedereen stelt is hoe lang het ding is. We hebben besloten dat dat 1000 meter is en communiceren die lengte. De boodschap komt over. Ik lees verschillende krantenartikeltjes over onze actie die allemaal vermelden dat het ding 1000 meter is. Zelfs het NOS journaal wordt gehaald, "1000 meter" zegt de reporter.

'We' in dit verband, is de meerderheid van onze groep, die vinden 1000 meter. Ik niet, ik ben technicus en heb "meten is weten" aangeleerd. Het meten is niet moeilijk. Het ding bestaat uit 75 even grote onderdelen naast elkaar. Eén zo'n onderdeel meet 1, 2, 3, 4 passen lang. 75 maal 4 is 300 meter, reken ik uit het hoofd.

Die 300 meter verbaast me niks. Je kan wel zien dat het ding groot, zelfs imposant is, maar nog lang geen kilometer. Herstel, ík kan dat zo wel zien. Directeuren, het 2e kamerlid en de journalisten hebben hier een blinde vlek. Ze krijgen voorgelicht dat het 1000 meter is en laten het daarbij. En de mensen thuis weten het al helemaal, want het betrouwbare NOS journaal zegt "1000 meter", dus dan is het zo.

Voor de rest van mijn leven zal nieuws op een heel andere manier bij me binnenkomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten