maandag 5 september 2011

Je t'aime... moi non plus

Een franse vriend was zeer verbaasd dat ik Serge Gainsbourg niet kende. Filmer, dichter, componist, zanger, in Frankrijk blijkbaar bekend en een soort cult held, tot Nederland niet zo doorgedrongen. Tenminste niet dat ik er weet van had. Behalve... Bij nader inzien... Middelbare schooltijd... Schuifelen... Het nummer van het nummertje, die kende ik dan weer wel.


Serge Gainsbourg zong dit duet oorspronkelijk met Brigitte Bardot. Hij had een relatie met haar, zo ongeveer rond de tijd dat ik werd verwekt. Brigitte's man, Gunther Sachs las hierover in de pers. Niet over mijn conceptie, maar over het scabreuze lied dat zijn vrouw en haar minnaar hadden opgenomen. Het huis was te klein en Gunther wilde niet dat het werd uitgebracht. Serge liet zich, met tegenzin door Brigitte overhalen en de opname bleef op de plank liggen
Zo ongeveer rond de tijd dat ik werd geboren, brak voor Serge Gainsbourg een nieuwe liefde aan. Ditmaal met de engelse actrice en zangeres Jane Birkin. De tortelduifjes namen de chanson nogmaals op, Jane zong een octaaf hoger dan Brigitte en het werd uitgebracht. Of het komt doordat ik inmiddels op de wereld was zullen we nooit weten, maar deze tweede leg van 'Je t'aime... Moi non plus' werd een schandaal en een succes.

Het huwelijk met Brigitte Bardot hield niet lang stand en Gunther Sachs ging weer zijns weegs. Eerder dit jaar pleegde hij zelfmoord, waarschijnlijk omdat hij aan beginnende Alzheimer leed.

Vijf jaar nadat het plaatje zonder haar een hit werd, trad Brigitte uit de vermaaksindustrie. Sindsdien gebruikt ze haar naam en faam ter bevordering van dierenwelzijn.

De verkering met Jane Birkin hield tot 1980 stand. Hierna verscheen de getalenteerde Serge Gainsbourg vaker ongeschoren en stomdronken in het openbaar en de media. Veelal een beschamend optreden. In 1991, door ziektes gekweld stierf hij aan een hartaanval. Dit eind doet aan Amy Winehouse denken.

Jane Birkin bleef actief als actrice en zangeres. Het huis Hermés voert een lijn exclusieve handtassen met haar naam.

En ik schreef zojuist een blogpost over het nummer van het nummertje.

1 opmerking:

  1. "Niet over mijn conceptie, maar over het scabreuze lied dat zijn vrouw en haar minnaar hadden opgenomen" Hahahaha....wederom hilarisch :-)

    BeantwoordenVerwijderen